Toegankelijkheid

Skip to main content

Nederlandse CEO, pak je verantwoordelijkheid – helft Nederlandse bevolking ontevreden over rol bedrijven

28 augustus 2020

Hilversum – De huidige crisis vraagt om ander, meer maatschappelijk betrokken, leiderschap in het bedrijfsleven. Dat blijkt onder meer uit een recent onderzoek dat LUNAR Institute deed in samenwerking met Motivaction.

Maar liefst 50% van de ondervraagden is van mening dat het bedrijfsleven onvoldoende verantwoordelijkheid neemt voor het aanpakken van de issues en uitdagingen van deze tijd: gezondheid, veiligheid, normen en waarden, samenhang en economisch herstel. Naast een aanpak vanuit de politiek, overheid en burgers zelf, verlangen de ondervraagden actief leiderschap vanuit bedrijven om op deze terreinen voorop te lopen. Wanneer komt de Nederlandse CEO eindelijk in actie?

In januari 2020 daagde Feike Sijbesma (voormalig CEO DSM) het bedrijfsleven al uit: “Bedrijven die niets bijdragen aan de samenleving, moeten zich afvragen of ze nog wel bestaansrecht hebben”. Inmiddels moeten we vaststellen dat de helft van de Nederlandse bevolking ook klaar is met bedrijven die hun verantwoordelijkheid niet nemen. En het valt te vrezen dat bedrijven zich door de huidige crisis in de komende tijd nog meer op zichzelf gaan richten, in plaats van op de samenleving waarin en waarmee ze hun toekomst veilig moeten stellen. CEO’s lijken in een reflex vooral te kijken naar het strikte eigen belang op de korte termijn. Jempi Moens (directeur LUNAR Institute): “Duurzaamheid, social impact, innovatie, empathisch leiderschap en diversiteit worden wellicht weggezet als ‘nice to have’, terwijl dit juist de zaken zijn die je bestaansrecht kunnen definiëren. De onmacht om hiermee te breken lijkt groot. Toch is dat van levensbelang. Voor de samenleving in het algemeen, maar ook voor de bedrijven.”

Deze tijd vraagt om leiders die een goede balans vinden tussen de paradoxen en tegenstellingen van deze tijd: korte-termijn-targets of lange-termijn-purpose, maatschappelijke belangen of economische doelen, krachtig sturen of (de steeds meer thuiswerkende) mensen ruimte geven, veilig volgen of juist voorop lopen bij de vormgeving van ‘het nieuwe normaal’.

LUNAR Institute wil CEO’s hierin bijstaan d.m.v. de LUNAR Deep Dive on Leadership & Change. Op woensdag 4 en donderdag 5 november spreken onder meer Feike Sijbesma (voormalig CEO DSM), Greet Prins (o.a. voorzitter Raad van Bestuur van Philadelphia Zorg), Ynzo van Zanten (Chief Evangelist Tony’s Chocolonely), Jeroen Smit (Auteur/onderzoeksjournalist), Pien de Ruig (bestuurslid Voedselbanken Nederland), Erik Schoppen (merkexpert, gedragsonderzoeker & neurowetenschapper) en Ignaas Devisch (professor Filosofie & Ethiek Universiteit Gent). Zij zullen ingaan op deze belangrijkste leiderschapsparadoxen.

Het vinden van wegen naar voren, meer onderling begrip, zijn volgens de respondenten (47%) de belangrijkste instrumenten en eigenschappen die nodig zijn om goed met de uitdagingen van deze tijd om te kunnen gaan. Daarnaast vindt 34% dat ‘meer aandacht voor elkaar’ een belangrijk middel is om de uitdagingen te lijf te gaan. Dit zegt veel over het soort leiderschap dat van de politiek en het bedrijfsleven verlangd wordt. Bottom-up, teambuilding, verbinding, empathie, motiverend op inhoud en niet op autoriteit. Het onderzoek toont aan dat de Nederlandse samenleving verwacht dat CEO’s stappen gaan zetten op het terrein van sociaal, innovatief en maatschappelijk betrokken leiderschap. Langer wachten kan schadelijk worden voor zowel de samenleving, alsook voor de bedrijven zelf.

 

Neem voor meer informatie contact op met Ruurd Hielkema.

 

Bron: lunarinstitute.com, 25.08.2020

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Vragen?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Gerelateerde artikelen

Bezinning of alles even achter je laten? Hoe twee doelgroepen na ruim een jaar corona verschillen in hun blik op vakanties.

Cecilia Keuchenius
19 mei 2021

MKB ziet groei 2019 somber in

Rob Doornbos
15 april 2019

Wapenindustrie is weer booming business

Irene Zondervan
09 mei 2023

Een terugblik op 2019, en een beschouwing op de toekomst

Karel Slootman
22 december 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency