Toegankelijkheid

Skip to main content

Nederlanders willen gasloos wonen, maar zonder extra kosten

14 februari 2018

In het Energierapport van het ministerie van Economische Zaken staat dat de verwarming van woningen en gebouwen in Nederland in 2050 geen CO₂-uitstoot meer mag veroorzaken. Dat betekent dat Nederlandse huishoudens en kantoren moeten stoppen met het gebruik van aardgas. Een enorme opgave aangezien op dit moment in 95 procent van de woningen in Nederland aardgas wordt verbruikt. Dit werpt de vraag op of Nederlanders hier klaar voor zijn. Hoe kijken we in Nederland aan tegen gasloos wonen? Motivaction vroeg het aan 1.312 Nederlanders in de aanloop naar een onderzoekscommunity over energie in samenwerking met netbeheerder Stedin.

 

Voor- en nadelen

De meeste Nederlanders zien meer voor- dan nadelen. ‘Goed voor het milieu’ is het meest genoemde het voordeel van gasloos wonen (46%). Verder geeft men aan dat een woning zonder gasaansluiting veiliger is (17%), gevolgd door het argument dat gasloos wonen goed is voor de portemonnee doordat wordt bespaard op energiekosten (13%). Bijna een kwart (23%) ziet geen voordelen van gasloos wonen. Het nadeel dat door de meeste Nederlanders wordt genoemd, is elektrisch koken (29%). Dit wordt vaker genoemd dan de extra kosten die de overstap naar gasloos wonen met zich meebrengt (25%). De grootste groep (33%) ziet geen nadelen van gasloos wonen. 

 

Henk Heinen, researchmanager Motivaction: “We hebben in het onderzoek de stelling ‘Als het aan mij zou liggen heb ik morgen een gasloze woning’ voorgelegd. Deze wordt door 22% onderschreven, wat laat zien dat de bereidheid om over te stappen hoog is. Echter, zitten we met z’n allen in een fase waarin er nog veel onduidelijkheid heerst over de kosten.”

 

Overstappen zonder kosten

Uit het onderzoek blijkt dat de helft (51%) van de Nederlanders alleen de overstap naar gasloos wonen maakt als ze een tegemoetkoming ontvangen in de kosten. Meer dan een derde (39%) heeft de behoefte aan onafhankelijk advies over gasloos wonen. 30 procent verwacht informatie van de eigen gemeente omtrent gasloos wonen, direct gevolgd door de energieleveranciers (29%). 14 procent ziet hier ook rol voor de netbeheerders. Een meerderheid (62%) is niet bereid meer te betalen voor een gasloze woning. Bij een klein deel (4%) bestaat deze bereidheid wel, een derde van de Nederlanders (33%) twijfelt.

 

Nieuwbouwwoningen gasloos opleveren

Een ruime meerderheid (75%) is van mening dat alle nieuwbouwwoningen gasloos opgeleverd moeten worden. Iets meer dan een kwart binnen deze groep is stellig en ziet graag dat naast nieuwbouwwoningen ook alle bestaande woningen worden aangepast en van het gasnet worden afgesloten. Een meerderheid is van mening dat naast nieuwbouw alleen bestaande woningen gasloos te maken die er geschikt voor zijn. De overigen binnen deze groep vinden dat alleen nieuwbouwwoningen gasloos opgeleverd moeten worden. Een kwart van de deelnemers aan het onderzoek (25%) voelt niets voor gasloos wonen, noch voor nieuwbouw noch voor bestaande woningen.
 

 

 

 

Lees ook:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Vragen?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Gerelateerde artikelen

Van top-down naar medewerkersparticipatie: never waste a good crisis

Ester Koot
23 april 2021

De voordelen van een leer- en ontwikkelstrategie

Sanne Audenaert
02 maart 2021

Nederland slikt zichzelf gezond: helft van de Nederlanders gebruikt voedingssupplementen

Ruurd Hielkema
10 september 2019

In 4 stappen naar een nieuw concept. Stap 1: insights verzamelen

Henriët Hensen
04 oktober 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency