Toegankelijkheid

Skip to main content

Nederlanders lachen om gekke eigenaardigheden

26 september 2018

We zeuren over het weer en delen de rekening door tweeën. We gebruiken de fiets overal voor en hebben voor alles in ons land wel een regeltje bedacht. Oh, en we kussen elkaar drie keer bij begroeting. Een aantal typische Nederlandse eigenaardigheden die alleen wij begrijpen en waar we ook, zo blijkt uit onderzoek, toch wel een beetje trots op zijn.

Onderzoeksbureau Motivaction onderzocht typische Nederlandse eigenaardigheden en kwam er achter dat we best een beetje om onszelf kunnen lachen. En sterker nog: we zijn zelfs een beetje trots op ons rare gewoontes! Van de 1024 mensen die meededen aan het onderzoek, zei 42% trots te zijn op de typische gekke dingen die we soms doen.

 

Kringverjaardagen

We hebben het dan over veel klagen, vooral over het weer. Maar ook onze bekende kringverjaardagen en het drie keer kussen bij begroeting. Verder hebben we als land overal een regeltje voor en gebruiken we onze fiets alsof het een auto is.

Gelukkig kunnen we ook smakelijk lachen om onze eigenaardigheden. We lachen het hardste om de eigenschap dat we op kampeervakantie eerst langs de supermarkt gaan om eten voor de hele vakantie in te slaan. We lachen ook omdat we klagen en we lachen omdat we ons nationale voetbalelftal met zijn zeventien miljoenen tegelijk coachen. Hoewel, dat laatste doet waarschijnlijk elk land. Ook onze kringverjaardagen werken op onze lachspieren en het feit dat we helemaal niet zo goed Engels spreken (‘It was in the krant from Etten-Leur?’) als we soms denken.

 

Trots

Trots zijn we dus, op de eigenaardige gewoontes die we hebben. Sterker nog, uit het onderzoek bleek ook dat ruim zestig procent van de Nederlanders weer als Nederlander geboren zou willen worden, als dat zou kunnen.

 

Dit vinden we de vijf meest typische Nederlandse eigenschappen:

1. Dat we graag en veel klagen, vooral over het weer (50%).

2. Dat we overal in Nederland wel een regeltje over hebben (38%).

3. Dat we elkaar niet met één, niet met twee maar met drie kussen begroeten (35%).

4. Dat we onze fiets gebruiken alsof het onze auto is (22%).

5. Dat we in een kring verjaardagen vieren (21%).

 

Hier moeten we (stiekem) het hardst om lachen:

1. Dat we op kampeervakantie eerst langs de supermarkt gaan om eten voor de hele vakantie in te slaan (34%).

2. Dat we graag en veel klagen, vooral over het weer (30%).

3. Dat we ons nationale elftal met zijn zeventien miljoenen tegelijk coachen (23%).

4. Dat we stiekem helemaal niet zo goed Engels spreken als we denken (23%).

5. Dat we in een kring verjaardagen vieren (22%).

 

Over dit onderzoek

In opdracht van Venco heeft Motivaction een kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders tussen de 18 en 70 jaar. Het onderzoek heeft plaatsgevonden via een online vragenlijst in het StemPunt-panel van Motivaction in de periode van 7 t/m 10 september 2018. In totaal hebben 1.024 mensen aan het onderzoek deelgenomen. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

 

Bron: Metro Nieuws, 26.09.2018

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Vragen?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Gerelateerde artikelen

Ruim een kwart amateursporters gebruikt sportsupplementen

Lieke van Duist
10 februari 2022

Zij zijn volgens werkgevers ‘te oud’ voor een nieuwe baan

Ester Koot
02 april 2021

'Elke goede marketeer moet zich bewust zijn van het effect van reclame'

Karel Slootman
14 juli 2020

Internationaal onderzoek binnen handbereik

Maaike Zijderveld
29 april 2024
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency