Toegankelijkheid

Skip to main content

Dromen van een toekomst met Generatie Z

15 augustus 2023

“Jongeren vanwege klimaatcrisis angstig voor toekomst: 'Ik voel mij machteloos’ ” kopt RTL Nieuws in 2021. Foto’s van Gen Z’ers op de barricade met leuzen op borden zoals “Vraag je je af waarom we hier staan? Onze toekomst gaat eraan! ”zijn in de media alom vertegenwoordigd. Beelden en teksten die laten zien dat jongeren zich zorgen maken over hun toekomst en zich uitspreken in een poging het heft in eigen handen te nemen. Of eigenlijk doet een deel van de jongeren dit. Want waar een groep jongeren de lasten van de wereld op de schouders draagt, maakt het overgrote deel zich vooral druk om de eigen toekomst. En neem ze dat maar eens kwalijk.

Lees ook: Technologie vanuit de ogen van Gen Z

Wanneer je met Generatie Z spreekt over te toekomst, komen veel zorgen naar de oppervlakte. Ze uiten hun zorgen over de aarde, de zorg, de woningmarkt en inflatie. Bijna alle krantenkoppen komen aan bod. Toch overheersen de zorgen over de toekomst van henzelf en de eigen omgeving. Gelijk aan de generaties voor haar maakt Generatie Z zich druk over een leuke baan vinden, de gezondheid van de naaste omgeving en - iets meer dan haar voorgangers - een huis vinden.

“Ik maak me echt zorgen om alles. Ik weet niet wat ik later wil doen. Ga ik een baan vinden die mij gelukkig maakt?”

“Ik maak me zorgen om de huizenmarkt in Nederland. Ik vraag me oprecht af of ik ooit een huis kan kopen.”

Ga in gesprek met Gen Z 

 Zorgen om je eigen toekomst zijn een stuk behapbaarder dan de zorgen om de wereld als geheel. Niet anders dan jij en ik, beseft ook Gen Z dat de grote wereldproblemen buiten onze eigen macht liggen. Deze ‘machteloosheid’ zorgt enerzijds voor rust “ik kan er toch niets aan doen” en anderzijds voor onverschilligheid. We moeten tenslotte niet vergeten dat Generatie Z (15-25 jaar) grotendeels bestaat uit jongeren met een onvolgroeide prefrontale cortex. Dit betekent dat zij moeite kunnen hebben met het overzien van de toekomst en zich focussen op het leven van dag tot dag.

“Soms probeer ik gewoon over bepaalde zaken niet na te denken. Dan wil ik er eigenlijk niet eens over praten met anderen. Ik word daar zo moe van.”

“Ik heb een enorme studieschuld opgebouwd, maar ik maak me er niet echt zorgen om. Ik vind mijn weg wel.”

Een kleine groep jongeren draagt de lasten van de wereld op haar schouders en uit die in activisme. Deze groep jongeren is luid en goed zichtbaar in de media, resulterend in een ietwat misplaatst beeld van een ‘Activistisch Generatie Z’. Maar wellicht zorgen zij ook voor verandering in de toekomst.

Leer de belevingswereld van G nog beter kennen en integreer die kennis met jouw marketingstrategie om beter aan te sluiten bij deze interessante en groter wordende doelgroep. Schrijf je in voor onderzoek onder deze generatie. Inschrijven kan tot 3 oktober. Klik hier voor meer informatie.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Vragen?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Gerelateerde artikelen

Medewerkers spenderen budget liever aan sport, beweging en ontspanning dan aan coaching

Ester Koot
06 mei 2019

De kracht van onderzoek voor gezondheid en vitaliteit

Talia Cohen Rodrigues
19 januari 2024

Plichtsgetrouwe refo krijgt oog voor schepping

Gerard van der Werf
20 juli 2020

Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling

Jeroen Senster
13 juni 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency