Toegankelijkheid

Skip to main content

83% van Nederlandse jongeren wil meer aandacht voor omgaan met geld in onderwijs

01 april 2019

Er zijn veel intiatieven die bedoeld zijn om leerlingen om te laten gaan met geld, en zo de basis te leggen voor financiële zelfredzaamheid. Dat is belangrijk, vindt ook 8 op de 10 Nederlandse jongeren die willen dat er in het onderwijs meer aandacht komt voor de omgang met geld.

Nederlandse jongeren (18 t/m 34 jaar) zien zichzelf op financieel gebied als autodidact. Ze vinden dat ze dat best goed doen: als rapportcijfer voor hun omgang met geld geeft 47% zichzelf een 8 of hoger. Ook zegt 83% goed in staat te zijn om zelf hun financiën te regelen. Desondanks vindt 83% dat er op school meer aandacht moet komen voor omgaan met geld. Ook ouders moeten volgens jongeren (84%) hun kinderen beter leren om hun uitgaven te beheren.

 

Geld moet rollen

Jongeren zien geld verdienen relatief vaak (9%) als levensdoel, onder 65-plussers denkt 0% zo over hun kapitaal. De jeugd ziet zichzelf dan ook vaker als hebberig (40%) dan de oudere generatie (17%). Hoewel jongeren geld belangrijk vinden zijn ze niet bang om het uit te geven. Van hen zegt 24% wel eens geld te spenderen dat ze eigenlijk niet hebben, ook vindt 41% dat ze weleens te makkelijk geld uitgeven.

 

Een volle spaarpot

Jongeren zien hun geld dus graag rollen maar zijn ook niet vies van oppotten. Een kleine meerderheid (53%) spaart elke maand een automatisch bedrag. 59% geeft dan ook aan zo’n 5 jaar of verder vooruit te kijken als het gaat om hun financiële toekomst. Bijna 9 op de 10 jongeren (87%) bereidt zich op die toekomst voor door te sparen, 26% kiest ervoor om (ook) te beleggen.

 

Over dit onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd van 7 maart tot 13 maart 2019 door Motivaction onder een representatieve steekproef van 1.284 respondenten uit het StemPunt-panel tussen de 18 en 70 jaar. De steekproef is achteraf gewogen, zodat er representatieve uitspraken kunnen worden gedaan over de Nederlandse bevolking.

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Vragen?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Gerelateerde artikelen

Kwart van de millennials vindt betrokkenheid van leidinggevende belangrijker sinds nieuwe werken

Ester Koot
09 november 2021

Van trailer tot aftiteling: de customer journey van de bioscoopbezoeker

Maartje Rooker
24 december 2018

De filterbubbel van de moderne nieuwsconsument

Kevin Hengstz
27 december 2018

Almere wil weten wat 55-plussers echt belangrijk vinden

Pieter Paul Verheggen
04 juli 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency